fbpx

Playmaker: Mette Ullersted

Kender du den ene årsag til, at vores brainstorming ikke altid giver ret mange ideer?
Eller kun giver banale, velkendte og overhovedet-ikke-nye-eller-kreative ideer?

Hvis ikke, så læs med her:

Måske kender du situationen? 

Du leder et møde, hvor kollegaerne skal brainstorme og komme op med nye idéer. Helst nogle virkeligt gode, nye idéer …

”I skal bare lade idéerne flyde frit…”
siger du og kigger opmuntrende på dine kollegaer.
“Ingen idéer er for vilde. Alt er tilladt…”

Og alligevel sidder de bare der. Prøver at finde på noget. Tegner lidt kruseduller på post-it sedlen.
Brainstorm er blevet til braindead…

Brainstorm

Men hvorfor udebliver idéstormen?

Du ville ikke sætte for snævre rammer for ideerne…
De skulle ikke være bundet af noget… Alt var tilladt…

Og det er LIGE PRÆCIS DET, der er den største, enkeltstående årsag til fejlslagne brainstorms:
At du ikke begrænser dem.

Når alt er muligt, at det svært at finde på noget.

Hvis I skal finde på nye måder at rekruttere medarbejdere, og ‘alt er tilladt’, er det sværere at komme op med en vild ny idé, end hvis I laver rammer og sætter begrænsninger for jer selv.

Et eksempel: Find på idéer til nye måder at skaffe medarbejdere på, som…

  • kun er audio. Altså kun lyd
    (Øhh, radio, podcasts, telefonopkald, skriv en sang, syngende postkort, telefonkæde, indtale annoncer på vores telefonsvarer….)
  • kun foregår via uformelle netværk
    (Well, ambassadørkorps? Præmier for at få venner og bekendte ansat? Gøre kunderne mere aktive i at skaffe medarbejdere, give dem fordele, hvis de…, lade medarbejdere bruge lokalerne til private fester og udsmykke lokalerne med job-info? osv.)
  • ikke handler om jobbet
    (Nå, men, måske kunne man kommunikere, hvad de kan EFTER dette job, altså hvad det kan føre til. Måske kunne man tage billeder af den tomme stol til fredag-eftermiddags-øllene, til firma-festen. fotos af bowlingsko, der venter på at blive fyldt ud af den nye kollega… Måske kunne man lave en slags dating profil. Måske kunne man…)

Konklusion: Når I skal tænke nyt, skal I sætte begrænsninger op!

Det lyder selvmodsigende.

Men for at komme på nye, interessante, vilde, kreative idéer, er der behov for at facilitatoren, at du, sætter grænser for, hvad idéerne skal handle om.

Jo strammere rammerne er, jo mere kreativt arbejder hjernen for at overkomme dem og finde på noget, der vil give mening.

“Lav en skulptur, der er flot….”  
eller
“Lav en skulptur, der er flot. Og blå, delvist gennemsigtig, kan sige en lyd og har en ujævn overflade…”

Hvad tror du, er nemmest at komme i gang med….?

Et konkret eksempel: I skal udvikle en ny form for IT Helpdesk

Vælg på forhånd forskellige overskrifter, som I brainstormer ud fra.

Hvad nu, hvis teamet agerer som…

  • Ninja’er? (hurtige, lydløse, usynlige, effektive…)
  • Siri (eller anden virtuel assistent)? (altid tilgængelig, gør alt hvad brugeren beder om – men altid på distancen/ikke personligt)
  • Bedstemor And? (tryghed, varme, omsorg – og en kage i ny og næ, men lader brugeren fikse tingene selv)
  • Rigsrevisionen? (køligt, præcist, uden føleri og overdreven empati)
  • Find selv på flere

Understreg for deltagerne, at det er helt ok at bryde rammerne og finde på noget, der mere minder om Rip, Rap og Rup…

Placer overskrifter i forskellige hjørner af lokalet, og så bevæger man sig mellem de forskellige perspektiver og brainstormer.

Til sidst: Lav en Frankenstein!

Til sidst kan I lave en ‘Frankenstein’, hvor I plukker de bedste elementer og sætter sammen: En arm herfra, et ben derfra og et øre fra denne her…
Og wupti, så har vi … et monster … nå nej, et nyt udgående team…
(Jeg har lært metoden af min søster, Rikke Ullersted, som har arbejdet med produktdesign i mange år.)

Og så videreudvikler man idéerne, så de bliver mere realistiske, rentable, praktiske osv…

Det er nemmere at gøre en helt ny, visionær idé implementerbar og realistisk end omvendt!

Så sæt nu de grænser op

Lad ikke alt være frit. Det er et misforstået hensyn til kreativiteten.

Det er nemlig nemmere at tænke ud af boksen – hvis der er en boks…

Har du brug for nye idéer til en proces?

Ring til os på
40 55 74 64
Skriv til os på
mail@playmakers.dk

Gør som 4.000 andre

Få insider-tips og værktøjer fra
erfarne facilitatorer

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik og accepterer samtidigt vores privatlivspolitik

Værsgo!

Tilmeld dig her. Så har du min yndlings-energizer i indbakke om 3 minutter

...og en video om hvordan du bruger værktøjet.

Du tilmelder dig samtidigt til mit nyhedsbrev, som jeg sender ca 10 gange årligt + når der er særlige tilbud.
Du accepterer samtidigt min privatlivspolitik og du kan afmelde dig til enhver tid i bunden af nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

kompetencebingo-plade-2 copy